30.7.2013 / Adnan Yıldırım
Yayımlanma Tarihi . 30.07.2013 @adnyildirim
YENİ GELİR VERGİSİ KANUN TASARISI BİR REFORM MU?
Yeni Gelir Vergisi Kanun Tasarısı Bakanlar Kurulunda görüşülerek Başbakanlık tarafından da 12.06.2013 tarihinde TBMM’ye gönderildi. Halen Plan ve Bütçe Komisyonu gündeminde bulunan tasasının, TBMM’nin Ekim ayında açılışını müteakip görüşmelerinin yapılarak 2014 başında yürürlüğe girecek şekilde yasalaştırılması beklenmektedir. Tasarıyla,
v özel inşaat yapanlar ve yaptıranlar (3 maddede düzenlenen bu konuya tasarıda özel bir önem ve yer verilmiş), v gayrı menkul ve hisse satışı yapanlar, v düşük oranda ve sadece stopajla vergilendirilen bilim adamları, sanatçılar, bilgisayar yazılımcıları ile sporcular vd., v Birden fazla yerden yüksek ücret geliri olanlar, ödemeleri gereken vergilerin tutarı ile vergilendirme şekli bakımından bu tasarıdan en fazla etkilenecek kesimlerdir.
yılında elde edilecek gelirler ve bu gelirlerin 2015 yılında beyanları etkilenecektir.
DEĞERLENDİRME VE ÖNERİLER Tasarının geneli ve içeriği değerlendirildiğinde, v Tasarı Gelir Vergisi sistemimizde yeni bir reformdan ziyade, mevcut kanun maddelerini azaltma, Bakanlar Kuruluna daha fazla yetki verme, bazı mevcut mükelleflerin ödeyeceği vergilerin artırılması ile bir kısım faaliyetlerde potansiyel mükellefleri vergilendirme hedefleri taşımaktadır. v Tasarıya, peşin verginin kademeli olarak kaldırılmasını belirleyen yada bu konuda Bakanlar Kuruluna yetki veren bir düzenleme eklenmelidir. v Tasarıya, vergilerini düzenli ödeyenlere indirim yada Bakanlar Kuruluna indirim yetkisi veren bir düzenleme eklenmelidir. v 29 yaşın altındaki gençlerin ticari, zirai ve mesleki yaşama ilk girişlerinde 3 yıl süreyle sağlanan kısmi vergi indirimi avantajı tek kişilik şirket kuruluşunda sağlanmalı, gençlerin iş hayatına kurumsal bir yapıyla girişine destek olunmalıdır. v Tasarıya, kurumlar için olduğu gibi, gerçek kişilerin varlık satışları konusundaki kazanılmış haklarını koruyan bir geçici madde eklenmelidir.