26.9.2023 / Adnan YILDIRIM
Adnan YILDIRIM
Ekonomi Bakan Yardımcısı (2014-2015)
Türk Eximbank Genel Müdürü (2016-2019)
TİCARET KORİDORU SAVAŞLARI
ABD’de Trump’ın başkan seçilmesi sonrasında, 2017’den itibaren küresel ekonominin gündemine giren ticaret savaşlarının yerini bugünlerde ticaret koridoru savaşları almış görünmektedir. Rusya ve Çin devlet başkanlarının katılmadığı G20 zirvesi bu yıl 09-10/Eylül/2023 tarihlerinde, Hindistan’ın ev sahipliğinde Yeni Delhi’de yapıldı. Zirvenin rutin gündeminde öne çıkan maddesi, Afrika Birliğinin üyeliğe kabulü oldu. Zirvenin şüphesiz en flaş konusu ise Abd, Hindistan, Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, İtalya, Fransa, Almanya ve Avrupa Birliği arasında imzalanan “IMEC-Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru” mutabakat zaptı (MoU) oldu diyebiliriz. Uluslararası basında anlaşmanın gerekçesi, içeriği ve geleceği hakkında çeşitli değerlendirmeler yapıldı. Esasen mutabakat zaptı öncesinde anlaşmayı imzalayan taraflarca hiç açıklama yapılmamış olması, anlaşma sırasında ve sonrasında yapılan açıklamaların ise projenin geneliyle ilgili olup detay içermemesi dikkate alındığına koridorun henüz fikir projesi aşamasında olduğu anlaşılmakta; bu nedenle bu aşamada yapılan değerlendirmeler de genel mahiyette olabilmektedir.
IMEC Koridoru
Ekonomik, ulaşım ve siyasi içerikli IMEC koridoruyla ilgili Beyaz Saraydan yapılan açıklamaya göre ulaşım koridoru, Hindistanı Basra Körfezine bağlayan doğu koridoru ve Basra Körfezini Avrupa’ya bağlayan kuzey koridoru olmak üzere iki ayrı koridordan oluşacaktır. Koridorun uzunluğu yaklaşık 5.000 km’dir. Koridor tamamlandığında; mevcut deniz ve karayolu taşımacılığı rotalarını desteklemek için güvenilir ve uygun maliyetli bir sınır ötesi gemi taşımacılığı+demiryolu bağlantıları içeren transit taşımacılık ağıyla mal ve hizmetlerin Hindistan, BAE, Suudi Arabistan, Ürdün, İsrail ve Avrupa’ya taşınması, Avrupa’dan da transit geçişi sağlanacaktır. Özetle koridor ile Körfez coğrafyasında demiryolu ağı inşa edilecek, koridor üzerindeki limanların kapasitesi artırılacak, yeni limanların inşası söz konusu olabilecektir. Koridorun devreye girmesi halinde ise nakliye süresi ile maliyetlerinin azalması, yeni işler yaratması ve taşıma ağının geçtiği yerlerde verimliliği artırması gibi beklentiler vardır.
IMEC koridoru ile ilgili değerlendirmeler aşağıdaki başlıklardan oluşmaktadır.
IMEC koridoru girişimiyle; global ticaret savaşlarının boyut değiştirmekte olduğu, uluslararası ticaretin farklı güzergahlardan yapılması tercihi olarak görmek yanlış olmaz. Projenin aynı zamanda jeopolitik hedefleri olduğu da açıktır. Koridorun hayata geçirilmesinin, Güney Asya, Batı Asya, Orta Doğu, Avrupa ve ABD lehine sonuçları olacaktır. Koridorun dışında kalan bölge ülkeleri ile Çin’in 10 yılı geride kalan çok boyutlu BRI projesi de zarar görebilecek yada olumsuz etkilenecektir. Önümüzdeki dönemde; koridoru hayata geçirmek isteyen ülkelerle, koridora karşı pozisyon alan ülkelerin girişimlerini yakından takip etmek gerekecektir.